Wednesday, November 4, 2009

degree keje sapu sampah...

ramai siswazah2 skang nih yg menganggur. aku duk tgk member aku duk umah je ulang alik interview kerje. dari 1 intervbiew, ke 1 lg. still da same. dah mmg x ada keterampilan 2 buat la gaya x da keterampilan. ni keje nk milih. nk yg gaji tinggi2. sedor la skit, fresh graduate mana nk dapat gaji tinggi wei...

pengalaman 2 x da. people prefer pengalaman dari degree korg 2. yg ada degree 2 ramai, but not all degree holder leh wat keje. btl x? ada degree yg kerja die meniru je spanjang study. plagiat sana sini. then claim ada deg, nk gaji tinggi, kerja bgs2. life is not that simple. nk dapat sumthing, u kena mula dari bwh. even sebawah tukang sapu. at least kerja die mulia. gaji halal.



sumtimes aku x paham jugak. kenapa tenaga kerja buruh skang nih ramai dari Indonesia. x cukup ke rakyat kita untuk jadi buruh? or sume rakyat kita blgak bagus je x mau jadi buruh. persoalannya, hina ke seorg buruh? x halal ke gaji lau jadi buruh?

huhuhu.. but x da la aku mksdkn degree holder kena jadi tukang sapu, or buruh. yg aku mksdkn, degree holder, jgn milih sgt keje korg. bila dpt post, but gaji kecik, smbar je dulu. keje dl. Tuhan dah bg rezeki kt situ. mungkin itu permulaan bagi kisah idup yg lebih better. mana tau arini ko office boy, 15 thn lagi ko CEO syarikat yg sama. kita x tau rezeki kita. so trima je ape yg ada dl, then kita biarkan masa, n usaha kita menentukan segalanya.



dalam idup mmg perlu bnyk bersabar. aku x dapat nk merasa kesusahan org mencari kerja, sbb aku kuar2 dah dapat kerja as military personel. tp itu x bermakna aku x bukak mata aku ke dunia luar. kita kena ingt, kalau kita rasa kita ssh, ada lg org yg lg ssh. kalau kita rasa kita senang, ada org lg senang. so live ur life to the fullest, n never regret the path u have taken, sbb semua 2 adalah rezeki masing2. sapa yg dont agree with me, sila la komen k?

No comments:

Post a Comment